Vad behöver ni hjälp med?
Eftersom behovet av inhyrda tjänster inom kommunikation ser så olika ut så är Read This alltid noga med att utgå från varje kunds specifika förutsättningar och önskemål. Mindre verksamheter har ofta ingen egen kommunikatör, utan detta arbete görs vid sidan av försäljning, produktion, ekonomi och annan administration. Tiden räcker inte alltid till. Här är exempel på hur Read This kan göra livet lite enklare.
Copywriter/skribent
Behöver ni hjälp med internkommunikation, storytelling eller att formulera texter till webb, trycksaker, nyhetsbrev eller interntidningsmaterial så går det bra att köpa in dessa tjänster av Read This. Jag föredrar att göra långsiktiga avtal när det gäller t.ex löpande webbredaktion, interntidningar och nyhetsbrev ut till kunder, då det ger mig bättre möjligheter att lära känna er som verksamhet och skapa bättre kommunikation med ett djupare genomslag. I dessa fall kan det vara kostnadseffektivt för båda parter att göra ett avtal om x antal timmar / månad.
Kommunikatör på deltid
I takt med att verksamheten växer behöver man ägna mer och mer tid åt kommunikation. Det kan röra sig om varumärkesbyggande innehåll som kan användas i sociala medier, på hemsida och i nyhetsbrev till kunder. Behov finns ofta av informationsmaterial, annonser och säljmaterial samt löpande webbredaktion. Att göra en plan för vad verksamhetens kommunikation ska åstadkomma på lite längre sikt hjälper ofta till att se behovet av olika insatser.
Read This hjälper er att ta fram kommunikationsstrategi som används som utgångspunkt för en kommunikationsplan med aktiviteter. Självklart hjälper jag även till med själva utförandet om behov finns.
Webbredaktör vid behov
Små och medelstora företag har inte alltid den tid som krävs för att se till att hemsidan är levande, optimerad och alltid speglar det som händer i företaget. Det kan vara allt från nya medarbetare, nya kunder till förändringar i produktutbud, nya partners – allt behöver kommuniceras. Dessutom är det också viktigt att hemsidan är optimerad, syns i sökmotorer och kostnadseffektivt drar in besökare från de rätta målgrupperna.
Det enklaste är att avtala ett visst antal timmar för detta i månaden. Då har ni alltid kontroll över era kostnader.
Referenser:
Hos Blomsterfonden arbetar jag sedan början av 2014 som kommunikatör och webbredaktör/skribent och projektledare för kommunikationsutveckling på deltid.
Hos Mobergs arbetar jag med content, webbredaktion och nyhetsbrev till olika målgrupper. Jag har också i tät dialog med kunden tagit fram företagets senaste logotyp, hemsida och grafiska profil i samarbete med Piidé och Allfelt Group AB
Hos Mannaz i Sverige arbetade jag tidigare som inhyrd kommunikatör med allt från webbredaktion, informationsmaterial, annonser, nyhetsbrev, facebook, kommunikationsplan, strategi, kundvård mm.